تست و بازرسی ارتعاشات‌ ‌های صنعتی

تست و بازرسی ارتعاشات‌ ‌های صنعتی


در ارتعاشات گیربکس‌ها عوامل متعددی دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به نحوه طراحی، ابعادگیربکس، کاربرد متفاوت و کیفیت ساخت اشاره نمود. مقبولیت ارتعاشات یک گیربکس می‌تواند توسط یک معیار برای کل گیربکس و یا معیارهای جداگانه برای هر شافت و محل اندازه‌گیری بر روی پوسته تایید گردد.

بررسی ارتعاشات گیربکس با استاندارد ISO 8579-2

اولین گام در تعیین ارتعاش مناسب برای یک گیربکس صنعتی، مشخص نمودن دسته‌بندی کاربرد آن است. در جدول (1‑1 ) برای کاربردهای مختلف، دسته‌بندی ارتعاشی آورده شده است. طبق این جدول برای هر نوع کاربردی، دسته‌بندی خاصی از ارتعاشات قابل قبول است.

 

جدول ( 1‑1 ) دسته بندی ارتعاشی کاربردی گیربکس

Typical applications Rating
کاربرد‌های معمولی A
کاربرد‌ها یا سرعت زیاد (سرعت بیشتر از 3600 دوربردقیقه) B
کاربردهای صنعتی و نظامی C
کاربردها با دقت بالا (مثل ماشین‌های cnc) D

 

بعد از آنکه با استفاده از جدول( ‏1‑1 ) نوع کاربرد گیربکس، دسته‌بندی ارتعاشی قابل قبول برای گیربکس مشخص گردید، به کمک  شکل (1-1) درجه‌بندی و یا دسته‌بندی دیگری برای ارتعاشات (بر حسب سرعت و جا‌به‌جایی) تعیین می‌گردد. دسته‌بندی ارتعاشی بر حسب جا‌به‌جایی را DR و دسته‌بندی ارتعاشی بر حسب سرعت را VR می­‌نامند. لذا با استفاده از شکل (1-1) DR و VR قابل قبول ارتعاشات بر اساس توان گیربکس و نوع کاربرد تعیین می­‌گردد. برای کاربردهای دقیق و حساس باید سطوح ارتعاشی را پایین آورد.

شکل ( ‏1‑1 )  درجه بندی ارتعاشات برحسب توان و کاربرد گیربکس
شکل ( ‏1‑1 )  درجه بندی ارتعاشات برحسب توان و کاربرد گیربکس

پس از آنکه درجه‌ ارتعاشی قابل قبول (هم از نظر سرعت و جابه‌جایی ) تعیین گردید، با استفاده از شکل‌های ( ‏1‑2 ) و (3-1) مشخصات عددی ارتعاشات در برابر فرکانس برای‌دسته‌بندی‌های مختلف ارتعاشی مشخص می‌گردد.

شکل ( ‏1‑2 )  مشخصات عددی ارتعاشات در برابر فرکانس برای دسته‌بندی‌های مختلف ارتعاشی
شکل ( ‏1‑2 )  مشخصات عددی ارتعاشات در برابر فرکانس برای دسته‌بندی‌های مختلف ارتعاشی
شکل ( ‏1‑3 ) مشخصات عددی ارتعاشات در برابر فرکانس برای دسته‌بندی‌های مختلف ارتعاشی
شکل ( ‏1‑3 ) مشخصات عددی ارتعاشات در برابر فرکانس برای دسته‌بندی‌های مختلف ارتعاشی

نکات کلی تست ارتعاشات

1- ارتعاشات شافت باید در سه جهت متعامد اندازه­‌گیری شود که یکی از آن­ها موازی با محور شافت باشد. تنها یک مبدل محوری برای هر شافت کافیست.

2- ارتعاشات پوسته باید بر روی قسمت­‌های صلب پوسته مانند بلوک یاتاقان اندازه‌­گیری‌شود. اندازه‌گیری­‌ها نباید بر روی قسمت­‌هایی صورت پذیرد که حمایتی از یاتاقان‌ها نمی‌کنند. چرا که به هیچ عنوان نشان دهنده وضعیت گیربکس نیستند.

3- اندازه­‌گیری­‌ها باید در سه جهت متعامد صورت پذیرد به گونه‌­ای که دوتا از آن­ها در صفحه‌­ای باشند که عمود بر محور چرخان دنده­‌ها است و ترجیحا افقی و عمودی باشند.

4- در اندازه‌گیری ارتعاشات شافت، محل استقرار سنسور نباید در محل جای‌خار، هزارخاری و یا دیگر نقاط غیر یکنواخت شافت باشد.

5- تجهیزات سیستم انتقال قدرت باید با استفاده از کوپلینگ‌ و اتصالات نهایی به یکدیگر متصل شوند و چنانچه این امکان میسر نیست، باید از پولی یا کوپلینگ‌هایی استفاده گردد که جرم و مرکز ثقل مشابهی با قطعات نهایی داشته باشند.

6- برخی از پوسته‌های‌گیربکس در حالت بسته بودن درب آن، از بیرون قابل مشاهده و تشخیص نبوده و داخلی هستند. چنانچه پوسته یاتاقانی ‌غیر‌قابل‌دسترسی است، نزدیک‌ترین محل ممکن باید برای اندازه‌گیری انتخاب گردد. برای دیگر پوسته­‌های یاتاقان که قابلیت دسترسی دارند، اندازه­‌گیری­‌ها باید در محل خودشان صورت پذیرد.

7- مجموعه گیربکس باید در وضعیتی تست‌گردد که تا حد ممکن اثرات مجموعه سیستم انتقال قدرت حذف‌گردد و تنها ارتعاشات گیربکس اندازه‌گیری‌شود. بدین‌صورت که تا حد امکان ارتعاشات موتور و کوپلینگ‌ها و سیستم مصرف‌کننده حذف شود.

8- دنده‌­ها از نظر سرعت باید در شرایطی تست گردند که برای آن سرعت طراحی شده‌اند. چنانچه گیربکس دور متغیر است باید در سرعت میانگین بازه کاری خود تست شوند.

9- گیربکس باید بدون بارگذاری و یا بارگذاری کم شروع به کار کند تا به عملکرد با ثبات برسد و سپس اقدام به ثبت اطلاعات شود.

10- گیربکس باید تحت سیستم روان‌کاری تعریف شده­ی خود عمل‌کند و ویسکوزیته­ روان‌کارش با توجه به ویسکوزیته‌کاری آن انتخاب گردد.

11- اندازه­‌گیری ارتعاشات باید در بازه­‌ای از دما صورت پذیرد که گیربکس برای آن بازه دمایی طراحی شده است.

12- سازه­‌ی حمایت کننده گیربکس (شاسی) باید به طرز مناسبی نشانگر فنداسیون دائمی گیربکس باشد.

 

 گزارش تست

چنانچه شرایط کاری به هنگام تست گیربکس و شرایط کاری در محل بهره‌برداری تفاوت چشم‌گیری دارد، باید در گزارش نتایج ارتعاشات مد‌نظر قرار گرفته و ارائه شود.  همچنین گزارش تست باید شامل موارد زیر باشد:

1- مشخصات گیربکس و سازنده آن

2-  اطلاعات شرایط عملکرد، وضعیت کارکرد گیربکس شامل مونتاژ و مشخصات کوپلینگ

3-  نقشه دو‌بعدی دارای ابعاد چیدمان مجموعه گیربکس، محل، محور و اطلاعات از نقاط اندازه‌­گیری

4-  لیست تجهیزات اندازه‌­گیری با ذکر نوع تجهیز و سازنده آن

مبدل محوری: وسیله‌ای که جابه‌جایی، سرعت یا شتاب ارتعاشات را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌نماید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *