نگهداری و تعمیر گیربکس صنعتی

فرایند نگهداری و تعمیر گیربکس صنعتی از اصلی‌ترین واحدهای کارخانه تولیدی می‌باشد. شرکت فنی و مهندسی طراح دنده اسپادان این امکان را فراهم نموده تا در کنار کارخانجات بزرگ به عنوان بازویی قوی در هر ساعت از شبانه‌روز جهت تعمیرات اورژانسی و اضطراری کارخانجات در دسترس باشد.

در کارخانجاتی که تعداد گیربکس‌های خطوط تولید زیاد است و با حجم بالای کار، نگهداری و تعمیرات برای واحد مواجه هستند این امکان فراهم است تا به صورت فرایند برون‌سپاری این خدمت توسط شرکت فنی و مهندسی طراح دنده اسپادان انجام گیرد.

  1. تهیه شناسنامه کدگذاری برای کلیه گیربکس چرخ دنده‌ها
  2. شناسایی گیربکس‌های اصلی و حیاتی در خط تولید
  3. بازرسی‌های دوره‌ای (روزانه- هفتگی-ماهانه) توسط این شرکت و یا آموزش پرسنل مجموعه درخواست کننده
  4. بررسی وضعیت یکساله کارکرد گیربکس و تعیین به‌صرفه بودن  گیربکس در سال آینده
مراحل تعمیر گیربکس صنعتی

مراحل تعمیر گیربکس صنعتی

گیربکس‌های صنعتی از قطعات ثابت و متحرک متعددی ساخته شده‌اند که به مرور زمان و استفاده‌ی مکرر دچار فرسایش می‌شوند. لذا تعمیر گیربکس صنعتی از جمله کارهایی است که صاحبان این تجهیزات هر از چند مدتی باید به انجام آن اهتمام ورزند. شرکت فنی و مهندسی طراح دنده اسپادان علاوه بر طراحی گیربکس صنعتی و ساخت گیربکس صنعتی خدمات تعمیر و بازسازی آن‌ها نیز ارائه می‌دهد. برای تعمیرات باید کارهای متعددی انجام شود که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارزیابی اولیه

چه در سرویس‌های دوره­ای و چه در خرابی‌های خارج از سازمان، مرحله‌ی آغازین تعمیر گیربکس صنعتی ارزیابی می‌باشد. تکنسین‌ها در ابتدا باید وضعیت ظاهری و عملکرد مختل گیربکس‌ها را مشاهده کنند. با این کار یک سری فرضیه‌های اولیه مانند نوع قطعه‌ی خراب، کثیف بودن گیربکس و یا نیاز دستگاه به روغن‌کاری مطرح می‌شود. تعمیرکاران معمولا از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تعمیر، کار خود را آغاز می‌کنند.

جداسازی قطعات

در بسیاری از مواقع برای تعمیر گیربکس نیاز است که برخی از قطعات جدا شوند. تمامی قطعات حتی بلبرینگ‌ها نیز قابیلت جداسازی دارند. با توجه به این که اسپادان به هنگام طراحی گیربکس تمامی قطعات را تولید و سر هم بندی می‌کند، به هنگام تعمیر نیز می­تواند به راحتی قطعات را جدا، تعمیر و مجددا سرهم‌بندی نماید. تکنسین‌ها موظف‌اند که به بررسی کلی سیستم گیربکس بپردازند و کارفرمایان را نسبت به فرسایش و طول عمر کم سایر قطعات آگاه سازند.

بررسی وضعیت گیربکس

اگر گیربکس با قطعات تعمیر شده‌اش کماکان مشکل داشته باشد، بدین معناست که برخی از قطعات باید به طور کلی تعویض شوند.

تعویض قطعات

در وهله‌ی نخست لیست تمامی قطعاتی که باید تعویض شوند همراه با هزینه‌هایشان در اختیار درخواست دهنده قرار داده خواهد شد. پس از تایید لیست نوبت به تولید مجدد قطعات و جایگذاری آن‌ها خواهد بود. معمولا چرخ‌دنده‌ها، شافت­‌ها، کاسه نمد و  پیچ و مهره‌ها از جمله قطعاتی هستند که در تعمیرات باید تعویض شوند.

لازم به ذکر نیست که شرکت فنی و مهندسی طراح دنده اسپادان در تولید قطعات جایگزین نهایت دقت را به خرج می‌دهند و مانع از افت کارکرد گیربکس‌ها می‌‍­شود.

ارزیابی عملکرد گیربکس قبل از تحویل آن

اسپادان همان‌طور که پس از ساخت، عملکرد گیربکس‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد پس از تکمیل پروسه تعمیر نیز آن‌ها را به بوته‌ی آزمایش می‌گذارد. بنابراین مهندسان مجموعه تست­‌های متعددی را برای اطمینان از کارکرد صحیح گیربکس‌ها انجام می‌دهند که یکی از مهم‌­ترین آن­ها، تست چرخش بدون بار می­‌باشد. اگر گیربکس از لحاظ میزان ارتعاش، عملکرد و تولید سر و صدا مشکلی نداشت، ضمن ماسه زنی با دو لایه رنگ اپوکسی پوشش داده می‌شود.

پیشگیری از بروز مشکلات اساسی

اگرچه سرویس‌های دوره‌ای غیر قابل اجتناب‌اند اما تعمیرات اساسی و هزینه‌بر معمولا به ندرت اتفاق می‌افتند. اگر مدیریت گیربکس‌های خود را برون‌سپاری نمایید، شرکت‌ها ضمن انجام مهم‌ترین کارها، آموزش‌های جزئی لازم را به سایر افراد مرتبط با گیربکس‌ها توضیح می‌دهند. در غیر این صورت بهتر است که بیش از توان یک گیربکس از آن کار نکشید و به نظافت و روغن‌کاری تجهیزات اهمیت دهید.

 PM  یا نت پیش‌گیرانه شامل روش‌ها و تعمیرات دوره‌ای منظم می‌باشد که به بررسی کلی وضعیت یک دستگاه می‌پردازد. با PM  تجهیزات صنعتی و گران کارخانه شما همیشه در بهترین وضعیت و بالاترین راندمان باقی خواهد ماند.

برون‌سپاری مدیریت و تعمیر گیربکس‌ها

توجه داشته باشید که کارخانه جات و تولیدی‌های بزرگی که چندین خطوط تولید فعال دارند برای مدیریت بهتر گیربکس‌ها می‌توانند فرایند رسیدگی به آن­ها را برون‌سپاری کنند تا شرکت­ها بر صحت کارکرد و سلامت آن‌ها نظارت داشته باشند. خدماتی که در این بخش ارائه می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برای تمامی گیربکس‌ها شناسنامه کدگذاری تهیه می‌شود.
  • گیربکس‌های اصلی و مهم هر خط تولید شناسایی و بر آن‌ها بیشتر تمرکز می‌گردد.
  • انجام بازرسی‌های دوره‌ای. این بازرسی‌ها بنابر نوع توافق می‌تواند روزانه، هفتگی و یا ماهانه باشد.
  • آموزش تکنسین‌های کارخانه در راستای مدیریت بحران و شیوه‌ی استفاده موثر.
  • بررسی‌های سالانه و برآورد هزینه‌های تعمیر و گزارش دهی به کارفرما. در نتیجه‌ی این گزارشات می‌توان در مورد مقرون به صرفه بودن گیربکس، تعمیر و یا تعویض آن تصمیم‌گیری کرد.

سرویس روزانه

سرویس‌های روزانه نوعی سرکشی هستند و عملکرد گیربکس بیشتر به شکل عینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • بررسی نشتی‌های گیربکس.
  • بررسی دمای گیربکس به هنگام کار. این دما باید بین 50 تا 80 درجه سانتی گراد، متناسب با شرایط کار و محیط باشد.
  • بررسی ارتعاشات و نویزهای دستگاه.

سرویس ماهانه

  • بررسی نویزهای ایجاد شده توسط دستگاه. این صداها باید در دامنه‌ی 75 تا 80 دسی بل باشند.
  • اندازه گیری دما اما این بار با ترمومتر.
  • چک کردن تسمه، كوپلينگ، آمپر و ولتاژ گیربکس.
  • بررسی و آنالیز سطح روغن.
  • انجام تست‌های مختلف در حالت بی باری و تحت بار.

سرویس سالانه

  • گرفتن گراف و اندازه گیری ارتعاشات ANSI/AGMA 6025‐D.
  • تعویض برخی از قطعات فرسوده یا آسیب دیده.
  • بررسی کامل پیچ‌های فونداسيون و آچارکشی آن‌ها.
  • ترازگیری گیربکس و چک نمودن هم محوری آن‌ها.
  • تعویض فیلترهای روغن.

تعمیر اورهال گیربکس‌ها

گاهی تعمیر گیربکس صنعتی باید به شکل اساسی و کلی انجام شود. در تعمیرات اورهال که غالبا به درخواست کارفرمایان انجام می‌شوند باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تعویض تمامی بیرینگ­‌ها، کاسه نمدها و اورینگ­‌ها
  • بررسی کلیه‌ی چرخ‌دنده‌ها و انجام تست پی‌تی در صورت نیاز. در صورتی که قطعه‌ای جوشی باشد باید تست پی‌تی انجام گردد.
  • تست رنگ و گرفتن گراف

اگرچه هزینه تعمیر گیربکس صنعتی به نوع گیربکس و میزان خرابی بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که تعمیرات اورهال به مراتب گران‌تر از سایر تعمیرات و سرویس‌ها می‌­باشند.

اشتباهاتی که برخی از تعمیرکاران انجام می‌دهند

  • یکی از مهم‌ترین اشتباهات تعمیرکاران این است که صرفا کارهای غیر اقتصادی انجام می‌دهند و یا این که تعمیرات خود را روی پوسته‌های فرسوده و معیوب پایه گذاری می­کنند.
  • بهتر است زمانی که یک چرخ‌دنده خراب شده کلیه‌ی چرخ‌دنده‌های مرتبط با آن نیز تعویض گردند.
  • در صورتی که یک جسم خارجی وارد گیربکس صنعتی شده باشد بهتر است که پس از بازگشایی دستگاه، قطعات را شسته و سپس روغن‌کاری کرد. اگر عملکرد گیربکس درست نشد ضمن بررسی اتصالات باید به دنبال تعویض و تعمیر قطعات از کار افتاده باشیم.

تمامی این اشتباهات در تعمیر گیربکس صنعتی باعث می‌شوند که گیربکس‌ها علیرغم پرداخت هزینه‌های گزاف کارایی اولیه‌ی خود را نداشته باشند.

دیگر اشتباهات رایج در تعمیربکس صنعتی را می‌توانید در این مقاله بخوانید