در این مقاله در مورد مواد به‌‌کار رفته در ساخت چرخ‌‌دنده‌‌ها شرح داده خواهد شد، انتخاب مواد با توجه به محل مورد استفاده، صرفه اقتصادی، روش تولید، دقت‌‌های مورد نیاز، طول عمر چرخ‌‌دنده و پارامترهای دیگر صورت می‌‌پذیرد. انتخاب مواد یکی از پارامترهای مهم در تولید چرخدنده می‌‌باشد که با توجه به کاربرد چرخ‌‌دنده از موارد گوناگونی استفاده می‌‌گردد که شرح مختصری از آن در این محتوا ارائه شده است.

 انواع مواد چرخ‌‌دنده

چرخ‌‌دنده‌‌ها می‌‌توانند از انواع مواد فلزی و غیرفلزی بسته به کاربرد آن‌‌ها ساخته شوند که عموماً به‌‌شرح ذیل می‌‌باشد:

فولادها و چدن‌‌ها 

بیش‌‌ترین مواد مورد استفاده در تولید چرخ‌‌دنده مربوط به این خانواده از مواد می‌‌باشد فولادها و چدن‌‌های استفاده شده برای ساخت چرخ‌‌دنده‌‌ها به شرح جدول ذیل می‌‌باشد

 

جدول 1- مشخصات انواع فولادها و چدن‌‌های استفاده شده در چرخ‌‌دهنده‌‌ها 
جدول 1- مشخصات انواع فولادها و چدن‌‌های استفاده شده در چرخ‌‌دهنده‌‌ها

 

جدول 2- اطلاعات مکانیکی فولادها و چدن‌‌های مورد استفاده در چرخ‌‌دنده‌‌ها
جدول 2- اطلاعات مکانیکی فولادها و چدن‌‌های مورد استفاده در چرخ‌‌دنده‌‌ها

 آلومینیوم

از آلومینیوم جهت تولید چرخ‌‌دنده‌‌هایی با مدول کوچک و در مکان‌‌هایی که هدف انتقال دور با دقت بالا باشد ازجمله در گیربکس‌‌های متصل به مجموعه‌‌های کنترلی، استفاده می‌‌شود و برای افزایش مقاومت به سایش سطح درگیر در چرخ‌‌دنده‌‌های آلومینیومی، این دنده‌‌ها را بعد از اتمام ماشین‌‌کاری عملیات پوشش‌‌دهی آنادایزینگ انجام می‌‌دهند که به این طریق یک لایه حدوداً سه الی ده میکرونی از سطح آلومینیوم اکسیده شده و مقاومت به سایش آن بیشتر می‌‌شود.

برنز، برنج و آلومینیوم برنز

این مواد عموماً برای ساخت چرخ‌‌دنده‌‌هایی استفاده می‌‌شوند که به‌‌دلیل نرم‌‌تر بودن در جفت‌‌شدگی‌‌های سخت، زودتر خراب می‌‌شوند به این دلیل که ساخت آن ساده‌‌تر بوده و یا تعمیر و تعویض آن ساده‌‌تر می‌‌باشد.

چرخ‌‌دنده‌‌های پلاستیکی 

این چرخ‌‌دنده‌‌ها عموماً به جهت سهولت در تولید و هزینه پایین تولید انبوه آن در مجموعه‌‌های که بحث ایمنی نداشته باشند مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و بیشتر مورد استفاده این نوع چرخ‌‌دنده‌‌ها در صنعت خودرو و اسباب‌‌بازی‌‌ها می‌‌باشد.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *