مونتاژ یاتاقان‌ها یکی از فرآیندهای مهم در تولید قطعات مکانیکی است که در انواع مختلف صنایع از جمله خودروسازی، صنایع هوایی، صنایع دریایی و… استفاده می‌شود. یاتاقان‌ها عمدتاً برای انتقال بار و تحمل نیروهای مختلف در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند.

برای مونتاژ یاتاقان‌ها، ابتدا باید قطعاتی که به ترتیب در تشکیل یک یاتاقان وارد می‌شوند را مرتب کرد. سپس، قطعاتی که به صورت جداگانه در اختیار داریم را با استفاده از ابزارهای خاص مانند آچار و گردشی مونتاژ می‌دهیم. در این فرآیند، به دقت و صحت مونتاژ دقت می‌شود تا یک یاتاقان با کیفیت و عملکرد بالا تولید شود.

در ادامه، پس از مونتاژ قطعات، یاتاقان‌ها به دستگاه‌های تست و کنترل کیفیت ارسال می‌شوند تا به عملکرد و کیفیت آن‌ها بررسی شود. در صورت عدم تطابق با استانداردهای مورد نیاز، یاتاقان‌ها به مرحله بازسازی یا تعمیرات ارجاع داده می‌شوند.

در کل، مونتاژ یاتاقان‌ها یک فرآیند حیاتی و پیچیده است که نیازمند دانش فنی و تخصصی در زمینه مکانیک و مهندسی صنایع است. این فرآیند، در صورت انجام صحیح، به تولید یاتاقان‌های با کیفیت و عملکرد بالا کمک می‌کند که در نتیجه باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید خواهد شد.

آماده‌سازی شرایط مونتاژ یاتاقان‌ها قبل از نصب

قبل از اینکه یاتاقان‌ها را از بسته‌بندی خارج کنید تا قبل از نصب صبر‌ کنید تا از آلودگی و زنگ‌زدگی جلوگیری کنید.

از آنجایی که یاتاقان‌ها دارای روکش روغن ضد‌خوردگی و روان‌کننده‌ای با قابلیت بالا هستند، اگر یاتاقان‌ها از قبل روغن کاری شده باشند یا زمانی که یاتاقان‌ها برای عملکرد عادی استفاده می‌شوند، نباید روغن را تمیز‌کرد.

با این حال، اگر یاتاقان‌ها در ابزارهای اندازه‌گیری یا با سرعت چرخش بالا استفاده می‌شوند، روغن ضد خوردگی باید با استفاده از یک روغن شوینده تمیز حذف شود. پس از برداشتن روغن ضد‌خوردگی، یاتاقان‌ها نباید به مدت طولانی باقی بمانند زیرا به راحتی زنگ می‌زنند.

بازرسی شافت ها و پوسته

شافت و پوسته را تمیز‌ کنید تا بررسی‌کنید که آیا ماشین‌کاری دارای ایراداتی هست یا خیر.

بسیار مراقب باشید که مواد چسبنده (SiC، Al2O3 و غیره)، ماسه‌های ریخته‌گری و تراشه‌ها داخل پوسته نباشد و اگر هست از بین بروند.

در مرحله بعد، بررسی‌کنید که ابعاد، فرم‌ها و شرایط نهایی شافت و پوسته با آنچه در نقشه مشخص شده است، مطابق باشد.

قطر‌شافت و قطر‌سوراخ پوسته باید در چندین نقطه اندازه‌گیری‌ شود که در شکل‌های ( ‏1) و ( ‏2) نشان داده شده است.

 

شکل ( ‏1 ) اندازه گیری قطر شافت در چند نقطه مختلف
شکل ( ‏1 ) اندازه گیری قطر شافت در چند نقطه مختلف

 

شکل ( 2 ) اندازه گیری قطر پوسته در چند نقطه مختلف
شکل ( 2 ) اندازه گیری قطر پوسته در چند نقطه مختلف

 

علاوه بر این، شعاع فیلت شافت و پوسته و مربع بودن شانه‌ها باید بررسی‌شود.

هنگام استفاده از شافت و پوسته‌ای که بازرسی را پشت سر‌گذاشته‌اند (به عبارتی دوباره قصد مونتاژ آن را دارید)، توصیه می‌شود که روغن ماشین را به هر سطح اتصال درست قبل از نصب بمالید.

مراحل نصب یاتاقان‌ها

مراحل نصب به نوع و شرایط اتصال یاتاقان‌ها بستگی دارد.

برای یاتاقان‌های عمومی که در آن‌ها شافت می‌چرخد (رینگ خارجی یاتاقان ثابت است)، یک تداخل‌مناسب (نیرو) به حلقه‌های داخلی اعمال می‌شود، در حالی که یک فضای‌خالی مناسب برای حلقه‌های بیرونی ایجاد می‌شود. برای یاتاقان‌هایی که در آنها حلقه‌های بیرونی می‌چرخند، یک تداخل مناسب به حلقه‌های بیرونی اعمال می‌شود.

ملاحظات:

1-خطوط ضخیم حداکثر مقدار تداخل (تلورانس ابعادی) بین یاتاقان‌ها (کلاس 0) و شافت‌ها (r6، p6، n6، m5، k5، j5 ) را در دمای‌معمولی نشان‌می‌دهند.

2-بنابراین، دمای‌گرمایش باید به گونه‌ای انتخاب شود که “انبساط قطر سوراخ” بزرگتر از حداکثر مقادیر تداخل به دست‌آید.

(هنگامی که یاتاقان‌های کلاس 0 با قطر سوراخ 90 میلی‌متر بر روی شافت‌ با تلورانس m5 نصب می‌شوند، این شکل نشان می‌دهد که دمای‌ گرمایش باید 40 درجه بالاتر از دمای اتاق باشد تا انبساط بزرگ‌تر از حداکثر مقدار تداخل 48 میکرومتر ایجاد کند. (دما باید 40 تا 50 درجه بالاتر از دمای اولیه مورد نیاز تنظیم شود.)

شکل ( ‏3) دمای گرمایش و انبساط حلقه‌های داخلی
شکل ( ‏3) دمای گرمایش و انبساط حلقه‌های داخلی

 دمونتاژ یاتاقان

پس از جداسازی یاتاقان‌ها، نحوه‌کار با یاتاقان‌ها و روش‌های مختلف موجود برای این‌کار باید در نظر‌گرفته‌ شود. اگر قرار‌ است یاتاقان‌ از بین برود، می‌توان از هر‌ روش‌ ساده‌ای مانند برش‌ مشعل استفاده‌کرد. اگر قرار‌ است از یاتاقان مجددا استفاده‌ شود یا دلایل‌خرابی آن بررسی‌شود، باید به همان اندازه که در نصب آن دقت کردید در جداسازی آن دقت‌کنید تا به یاتاقان و سایر قطعات آسیبی وارد نشود.

از آنجایی که یاتاقان‌های دارای تداخل به راحتی در حین جداسازی آسیب می‌بینند، اقداماتی برای جلوگیری از آسیب در هنگام جداسازی باید در طراحی گنجانده‌ شود. توصیه می‌شود در صورت لزوم دستگاه‌های‌ جداکننده طراحی و ساخته شوند. زمانی که شرایط یاتاقان‌ها، از جمله جهت نصب و محل نصب، قبل از پیاده‌سازی ثبت شود، برای کشف علل‌خرابی مفید است. زمانی که شرایط یاتاقان‌ها، از جمله جهت نصب و محل نصب، قبل از پیاده‌سازی ثبت شود، برای کشف علل‌ خرابی مفید است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *