اشنایی با گیربکس‌های مخروطی

گیربکس‌های مخروطی از انواع گیربکس صنعتی می‌باشد کاربرد وسیعی در صنایع بزرگ و مادر صنعت دارند و در تجهیزات زیادی مانند نوار نقاله‌ها، هم‌زن‌ها، خطوط نورد، خطوط انتقال مواد، و غیره استفاده می‌شود.

در گیربکس‌های مخروطی عموما از چرخ‌دنده‌های مخروطی و چرخ‌دنده‌های هلیکال استفاده می‌شود که از مزایای آن می‌توان به کمتر بودن سر و صدا و ارتعاش گیربکس در چرخدنده‌های هلیکال نسبت به چرخدنده‌های مخروطی ساده اشاره کرد. به دلیل عمود بودن محورهای نصب چرخ‌دنده‌های مخروطی در محور ورودی گیربکس، گیربکس‌های مخروطی در مکان‌هایی که کوپل کردن الکتروموتور با محور ورودی گیربکس فضای زیادی را اشغال می‌کند از گیربکس‌های مخروطی جهت بهینه کردن فضای نصب گیربکس و الکتروموتور استفاده می‌گردد.

برای مطالع درباره چرخ دنده های مخروطی کلیک کنید

آشنایی با گیربکس‌های مخروطی

چرخ‌دنده‌های مخروطی شامل چرخ‌دنده‌های مخروطی ساده و چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ می‌باشند، که در گیربکس‌های مخروطی اکثراً از چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ استفاده می‌گردد.

چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ انواع مختلفی دارد که عبارتند از : چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ گلیسون و چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ کلینگربرگ. چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ اورلیکون که در اکثر گیربکس‌های مخروطی که در صنایعی مثل نفت، گاز، سیمان و فولاد استفاده می‌شود، از نوع چرخ‌دنده‌های مخروطی  مارپیچ گلیسون می‌باشد.

آشنایی با گیربکس‌های مخروطی

در چرخ‌دنده مخروطی مارپیچ گلیسون ارتفاع دندان‌ها از مرکز چرخ‌دنده به سمت محیط چرخ‌دنده افزایش می‌یابد و این از خصوصیات منحصربه‌فرد و ظاهری این نوع چرخ‌دنده مخروطی مارپیچ است که می‌تواند آن را از مابقی چرخ‌دنده‌های مخروطی متفاوت سازد.

البته نوع دیگری از چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ به نام اورلیکون هم وجود دارد که کمتر در گیربکس‌های صنعتی استفاده می‌شود واز نظر ظاهری شبیه چرخ‌دنده‌های مخروطی مارپیچ کلینگربرگ دارای ارتفاع ثابتی در دنده‌ها می‌باشند ولی انحنای آنها متفاوت است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *