ساخت گیربکس صنعتی

با نگاهی گذرا بر مناطق صنعتی کشور در استان‌های صنعتی‌ هم چون اصفهان و تهران، تبریز و مشهد بدون اغرارق می‌توان  بیش از 1000 کارگاه صنعتی متوسط و بزرگ را پیدا کرد که در زمینه ساخت قطعات صنعتی فعالیت دارند. شرکت طراح دنده اسپادان با در نظر گرفتن این پتانسیل و سرمایه‌  عظیم و بزرگ در استان‌های صنعتی کشور و بررسی کیفی و کمی تعداد زیادی از آن‌ها توانسته است افراد توانمندی را جهت گرفتن خدمات در حوزه ساخت  گیربکس صنعتی و چرخ‌دنده جمع آوری نماید و با برنامه‌ریزی و کنترل آنلاین بازوهای قوی جهت صرفه جویی در زمان و گسترش فعالیت  خودم داشته باشد. از این رو این شرکت با ترسیم نقشه‌های  ساخت قطعات گیربکس به صورت کامل که شامل تلرانس گذاری ابعادی و هندسی، مشخص  نمودن صافی سطح، نوع عملیات حرارتی و… می‌باشد. ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و همچنین از ظرفیت‌های توانمند کشور به نحو احسن استفاده نماید.

این شرکت در تولیدات خود پروسه‌ی زیر را طی می‌نماید.

ساخت قطعات گیربکس

گیربکس‌ها از قطعات و اجزای متعددی تشکیل شده‌اند. صفر تا صد تولید این قطعات در شرکت طراح دنده اسپادان انجام می‌شود. برخی از مهم‌ترین قطعاتی که در پروسه‌ی طراحی گیربکس صنعتی باید تولید و اجرا شوند به شرح زیر می‌باشند:

  • چرخ‌دنده‌ها
  • بدنه‌ی اصلی یا پوسته
  • خارها، پین‌ها و پیچ‌های تنظیم
  • شفت‌ها یا محورها
  • درپوش بلبرینگ گیربکس صنعتی
  • نشت‌بندها (نمدی، تجارتی و شیاری پیچاپیچ)
  • واشرهاي آب بندي

کلیه‌ی  قطعات باید متناسب با قدرت، سرعت و وزن مشخص شده برای گیربکس طراحی شوند. چرخ‌دنده‌ها اصلی‌ترین قطعات هر گیربکس محسوب می‌شوند که برای تولید آن‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی بهره جست.

  • به کمک دستگاه تایکوف
  • دستگاه‌های هابینگ
  • ریخته­‌گری
  • قالب‌های fine blanking
  • دستگاه‌های مخصوص دنده زنی
  • دستگاه‌های صفحه تراش و کله زنی
  • دستگاه‌های اسپارک
  • دستگاه‌های خانکشی

با توجه به دقت مورد نیاز، میزان هزینه‌­ای که مشتریان مشخص می‌کنند و جنس چرخ‌دنده‌ها می‌توان از هر کدام از این روش‌­ها استفاده کرد.

انتخاب جنس قطعات

این مرحله نیز بسیار مهم است چرا که جنس یک نکته‌ی اساسی در تعیین میزان کیفیت گیربکس محسوب می‌شود. شرکت طراح دنده اسپادان با توجه به طراحی و نوع کارکرد قطعات جنس آن‌ها را مشخص می‌کند. برای قطعات فولادی با توجه بارگذاری‌های استاتیکی، دینامیکی، چگونگی اعمال بارهای وارده بر نقاط مختلف گیربکس، مقادیر تنش‌های تحولی و استحکام کششی فولاد انواع فولادهای آلیاژی انتخاب می­شوند. فولاد ماشین‌کاری شده، پلاستیک، زاماک (نوعی آلیاژ از سه عنصر مس، آلومینیوم، روی و منیزیم) و برنز برخی از مهم‌ترین جنس‌های مورد استفاده در طراحی گیربکس صنعتی می‌باشند. با ماشین‌کاری می­توان به خواص بهتری از فولاد دست یافت.

نوع عملیات حرارتی

هر چقدر که میزان سختی قطعات و دنده‌های مورد استفاده را بالا ببریم به مراتب کیفیت و طول عمر گیربکس نیز بیشتر خواهد شد. عدد سختی رابطه‌ی مستقیمی با توان و گشتاور دنده‌ها دارد. برای این کار باید از انواع عملیات حرارتی استفاده کنیم که تشریح آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد اما باید بدانید که اسپادان همواره از روش‌های استاندارد جهانی و کوره‌های مناسب استفاده می‌کند تا به همان ساختار مولکولی مورد نظر خود برسد.

در طراحی گیربکس صنعتی برای هر ماده و جنسی یک نوع عملیات حرارتی وجود دارد. استفاده از روش‌های متنوع، کیفیت‌های مختلفی را نیز ایجاد می‌کند. درک عمیق طراحان از نویز و ارتعاش، به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد روش روانکاری و انجام نوع عملیات حرارتی بهتر تصمیم بگیرند.

سرهم سازی قطعات

این که قطعات به چه ترتیبی به یکدیگر متصل شوند اگرچه کم اهمیت به نظر می‌رسد اما نیاز به تخصص و دانش کافی دارد. ترتیب استقرار قطعات در جای خودشان بر عملکرد کلی گیربکس تاثیر بسیار زیادی دارد

آخرین مرحله ساخت گیربکس صنعتی

معمولا دوام و طول عمر گیربکس‌ها به استحکام دنده‌ها و خمش چرخ‌دنده‌های آن‌ها بستگی دارد. هر چه متریال‌های مورد استفاده با کیفیت‌تر و اتصالات برقرار شده تمیزتر باشند دوام گیربکس نیز به مراتب بالاتر می‌رود. از همین رو آخرین مرحله تست و ارزیابی گیربکس‌ها می‌باشد. هر گیربکس تولید شده باید از سه نظر مورد ارزیابی قرار گیرد.

نویز و سر صدای تولیدی

این تست باید در دو حالت بدون بار و تحت بار و ترمز انجام شود تا میزان صدای گیربکس در هر کدام از این حالت‌ها مشخص شود. تست اول در دمای مشخص شده برای گیربکس و تست دوم در دماهای مختلف انجام می‌شود.

تست ارتعاش

ارتعاشات بیانگر نقص و کاستی در سیسم‌اند که طی این مرحله کارشناسان ما با کمک دستگاه‌های تست ارتعاش مخصوص خود کلیه‌ی فرکانس‌ها را ثبت و آنالیز می‌کنند.

تست خمشی

این تست را برای چرخ‌دنده‌ها انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که چرخ‌دنده‌ها در بهترین حالت خود طراحی و نصب شده‌اند. تست خستگی شامل سه تست جداگانه می‌باشد:

  • تست خستگی خمشی
  • مقاومت در مقابل ضربه
  • تست بررسی خراش و سایش